Werknemers voelen goed aan dat 2015 op z’n best een jaar wordt van pril herstel. Forse loonsverhogingen passen daar niet bij. Onder leidinggevenden is de stemming een stuk ambitieuzer.
Dat blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Conclusr, onder zo’n 2.700 werknemers in verschillende functiegroepen.
Werknemers in 87 van 100 onderzochte functies gaan uit van een verhoging van het brutoloon met 2 procent of minder dit jaar.
Echter: hoe hoger de functie, des te steviger de verwachte loongroei. Directieleden en managers vinden per saldo dat ze toe zijn aan een salarisverhoging van vaak 3 procent of meer.
Onderstaande tabel geeft de trends aardig weer (klik voor uit vergroting).
Hier valt af te lezen dat bijvoorbeeld de algemeen directeur gemiddeld genomen een verhoging van het brutosalaris met 5 procent redelijk vindt dit jaar. En bij de financiële afdeling ziet de financieel directeur per saldo een loonsverhoging van 3,5 procent wel zitten, terwijl het hoofd boekhouding niet meer dan 2 procent loonstijging verwacht.
Op de marketingafdeling is het niet anders. De marketingmanager rekent gemiddeld op 3 procent groei van het brutoloon dit jaar, terwijl de marketingmedewerker niet verder denkt dan een plus van 1,5 procent.
Sales? Idem dito. De gemiddelde sales director zet in op een plus van 4 procent, terwijl de account manager blijft steken op 2,5 procent.
Lees ook
Loonstrookje 2015: nettoloon zegt steeds minder, let op afrekening met fiscus
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl